2012 Alzheimer tuin

De Lionsclub Deventer heeft de inrichting van een Alzheimertuin in Deventer mogelijk gemaakt. Alzheimertuinen zijn zogenaamde belevingstuinen die helemaal zijn ingericht naar de behoeften en mogelijkheden van dementerenden. Op het eerste gezicht lijkt het een normale tuin met bloemen, planten en bomen. Maar over de inrichting is lang nagedacht door tuinontwerpers en mensen die verstand hebben van dementerenden.  Opvallende kleurige en geurige planten maken het wandelen aantrekkelijk en er wordt veel gewerkt met kleuren en geuren die herinneringen en emoties oproepen.
Bij het inrichten van de tuin wordt ook rekening gehouden met het feit dat demente mensen vaak onzeker en schrikachtig zijn. Vandaar dat er verschillende veilige hoekjes worden ingericht waar zij ongestoord kunnen zitten.  Veel kleuren en geuren prikkelen de zintuigen van de mensen.